- Dank erhalten: 171
Sun Sessions CD
- RockinRon
-
- ECB-Mitglied
-
Bitte Anmelden oder Registrieren um uns Deine Meinung zu dem Thema mitzuteilen.
- Herbi
-
- Forums Mafia
-
- Dank erhalten: 55
zu "Mystery Train" hätte ich noch was ....
Notes:
A longer running version of "Mystery Train" was released on a European budget CD in 1987 called "Elvis Presley - The Legendary" (JOKER Tonverlag AG/CD 0254). This version runs longer than any known Sun or RCA release (BMG edited the end even more). It even seems to include the very last note played before the fade-out is over.
MYSTERY TRAIN MYSTERY
Background:
The complete song, including the last guitar note played, before the fade-out is over, was found on a cheap European CD release, 'Elvis Presley - The Legendary', The Entertainers CD 254 (reported by Sven Adamski). Several variations exist (1987-1990, France Italy etc.)
Before that it was used on the UK LP's "Rock 'n' Roll", RCA 1972 and HMV 1956 (reported by Kevan Budd). Recently it was traced back to US and the 1955 RCA 78 RPM release (reported by Ernest Boyes) and now it becomes interesting.
Summary of versions:
1. Unprocessed master with very good dynamic range (50's Box, earliest fade).
2. The processed Sun 45/78 master (Sun 45/78 & When All Was Kool, ends suddenly during fade)
3. The processed RCA version (1955 single, complete with last note before fade is over)
Problem:
In late 1955 it appears RCA hadn't received "Sun Box #16" and it has been confirmed that this is the tape pictured in Sunrise ("Bill: Give me 'hot' level..."). If this is the case, then it can be assumed that RCA had to use Sun Box #1 in 1955 and that Box #1 had a version with the complete ending. This might also explain why the long version was sent to HMV, with UK being one of the first export markets (somebody ought to check Canadian and German releases for the same reason).
RCA did some processing of their own on the "long version". By comparing the dynamic range of the long RCA version to the original Sun version it may appear as if that the original Sun compression was on the 1955 RCA version as well. Drop of vocal amplitude due to compression appears to occur at the same points and of the same amount (L/R comparisons). Still, RCA probably was able to produce the same amount of compression - or my method of comparing may not be valid enough.
The task of "Bill" (Bill Putnam) was to produce acetate masters, probably not a tape. Yet, a source that corresponds to a "Bill tape" is available on 'When All Was Kool'. This version is the processed Sun master with the cut ending, likely to have been derived from Box #16.
Possible scenario:
-Box #1 ought to have been the original session tape (with ending intact)
-Box #16 could be a copy of the unprocessed master with dynamics, ending possibly cut due to so early fade.
-Unknown tape: The processed Sun master with ending cut - this shouldn't exist, but it does. Bill might have made a tape and sent to Sam that we don't know about.
This scenario will change as we learn more. Some things still don't make sense, such as, why RCA would choose to use Box#16 for their own master copies in 1956 if this had the ending cut, was just as dry as and a generation down compared to Box#1? In reality things don't always make sense on the other hand.
hier noch die schweizer CD !!
"Elvis Presley - The Legendary" (JOKER Tonverlag AG/CD 0254).
<a href=' img.xrmb2.net/125607 ' target='_blank'>
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
<a href=' img.xrmb2.net/244412 ' target='_blank'>
Dieses Bild ist für Gäste verborgen.
Bitte anmelden oder registrieren um das Bild zu sehen.
- DumbAngel
-
Autor
- Forums Mafia
-
Sehr richtig. Alles andere vor der "Elvis at Sun" kam von den RCA-Pressungen, die, wie hier schon erwähnt wurde, nicht einfach nur Kopien der Originale waren, sondern zum Teil auch noch Hall mit drauf legten (was ich bei "Good rockin' tonight" sehr begrüße). Daher ist eine Aussage wie diese:Also will sagen, wenn ich das jetzt richtig in Erinnerung habe, dass man für die "At Sun" zum Teil auf originale SUN-Singles zurückgegriffen hatte. Näher dran am "Original-Sound" kann es also eigentlich gar nicht sein.
klingen aber leider nicht mehr so wie auf den original SUN singles !!
falsch. Richtig müsste es heißen, dass keine bisherige Veröffentlichung so nah an den Originalsound der Sun-Singles heran kommt wie "Elvis at Sun"
- Herbi
-
- Forums Mafia
-
..ich hoffe das FTD bei der geplanten Buch/ CD die songs so rausbringen wird wie sie damals auf den Sun singles geklungen haben !!
- blueeyedsoul
-
- All The Kings Men
-
- Dank erhalten: 1
Das ist völliger Schwachsinn, sorry. Originalgetreuer als "Elvis At Sun" werden wir die Aufnahmen nie bekommen. Zu Tode remastert ist da gar nichts, im Gegenteil. Filter wurden sehr behutsam eingesetzt und die Dynamik der Original-Singles originalgetreu reproduziert.ich sagte ja schon, auf der "Elvis at Sun" wurde die songs zu tode remastered !! ...dem einen gefällt es dem anderen eben nicht !!
Alle älteren Remasters sind klar als schlechter anzusehen. Das Argument der Gewohnheit hingegen kann ich nachvollziehen.
- blueeyedsoul
-
- All The Kings Men
-
- Dank erhalten: 1
Einfach mal nachhören.
- Blues Boy
-
- Forums Mafia
-
- Dank erhalten: 49
Womit Du z. B. die "Sunrise" meinst, oder?Alle älteren Remasters sind klar als schlechter anzusehen.
- Herbi
-
- Forums Mafia
-
...echt !? ...soviel wie mir bekannt ist, ist die long version offiziell auf der "Elvis The King" (Kronen Zeitung) CD drauf !! ...ob sie auch auf der "Elvis At Sun" drauf ist kann ich im moment nicht sagen !? ..ich glaube aber das du recht hast !!Und auf der "Elvis At Sun" ist auch die längere Version von "Mystery Train" zu hören.
Einfach mal nachhören.
- DumbAngel
-
Autor
- Forums Mafia
-
Vielleicht wurde das Ende ja so zu Tode geremastered, dass man es gar nicht mehr hört....Und auf der "Elvis At Sun" ist auch die längere Version von "Mystery Train" zu hören.
Einfach mal nachhören.
- RockinRon
-
- ECB-Mitglied
-
- Dank erhalten: 171
ich sagte ja schon, auf der "Elvis at Sun" wurde die songs zu tode remastered !! ...dem einen gefällt es dem anderen eben nicht !!
..ich hoffe das FTD bei der geplanten Buch/ CD die songs so rausbringen wird wie sie damals auf den Sun singles geklungen haben !!